Народът си иска българското
Първата голяма верига хипермаркети подписа документ за добри бизнес практики с българските производители. Сдружението "Произведено в България" и чуждата търговска верига се съгласиха да спазват 10 основни принципа, за да се избягват нелоялните и монополните търговски практики.
Идеята е по този начин отношенията между участниците на пазара да се саморегулират. В повечето търговски вериги вече е практика българските стоки да бъдат обозначавани, което също е крачка напред в отношенията между доставчици и търговци.
"Темата за продуктите, произведени в България, и начинът, по който те се реализират на пазара, става все по-актуална. 40% от българите предпочитат родните стоки, защото фактът, че са произведени тук, е гаранция за качество. За 30% основната причина е патриотизмът. Радваме се, че проблемът за конкуренцията при производителите стана обществено значим и на него се обръща внимание, включително от управляващите". Това заяви Пламен Грозданов от сдружение "Произведено в България". Според него 30% от цената на всеки български продукт, който се купи в България, остават в страната и развиват икономиката ни.
Проучване на пазара, поръчано от сдружението, показа, че над 85% от българите искат да купуват български продукти от хипермаркетите, в които пазаруват. Най-ясно това се вижда при групите хляб и хлебни изделия, месо и месни произведения, плодове и зеленчуци. Българите харесват и предпочитат вкуса на родните продукти, става ясно от изследването.
За да се случи това обаче, трябва българските производители да са поставени при равни условия с европейските. Това означава стриктен контрол по границите, регламентиран внос и спиране на контрабандата, заяви Грозданов.
До края на февруари за обсъждане в парламентарните комисии ще влезе предложение за промяна в Закона за защита на конкуренцията, което касае естествените и пазарните монополи на пазара. С него се очаква да се подобри и въпросът с българските доставчици на големи търговски вериги.
Цялата публикация можете да намерите тук.