Стойчев: Търговските вериги убиват родния бизнес
София /КРОСС/ В България възможностите пред малките и средни предприятия остават ограничени. За жалост често се налагат и монополно неравноправни отношения към местните производители и доставчици. Потребителите пък остават верни на родното производство и биха купували български стоки, но достъпът до тях става все по-ограничен. Това съобщи експертът Кънчо Стойчев от Съюз „Произведено в България” по време на неформална среща, посветена на проблемите пред българското производство и възможните механизми за неговото подпомагане и защита. По последни данни около 70% от българите предпочитат именно българските стоки, допълни Кънчо Стойчев.
За да получат място в магазина и да станат част от списъка на доставчиците на голямата търговска верига обаче българските производители трябва да се съобразят с купища такси, заложени в договора, посочи Стойчев. Търговските вериги искат между 40 и 79% отстъпки от цените на стоките и това е една от причините все по-малко български продукти да присъстват по щандовете на големите вериги, коментира той. Ако не се спре практиката на търговските вериги, българските стоки ще изчезнат почти изцяло в следващите година - две, предупреди социологът.
По думите му от повече от година са предложени промени в Закона за защита на конкуренцията, с които се въвежда понятието „злоупотреба със значителна пазарна сила", но те не са придвижени от правителството.
Според Стилиян Вътев, главен изпълнителен директор на ОББ огромният кризисен шок, високата кредитна и фирмена задлъжнялост, както на бизнеса, така и на населението, са повлияли изключително депресивно върху постепенното възстановяване на дребното и средното предприемачество, инвестициите в нови проекти и разширяване на бизнеса, както и на потреблението като цяло. Към момента банковият сектор в България е изключително ликвиден и разполага със свободни ресурси, но липсват проекти и активността на бизнеса е ниска.
Държавата трябва да насърчава растежа и заетостта, като се премахнат пречките пред дребния и среден бизнес – около тази теза се обединиха участниците в срещата. Осигуряването на достъп до международните пазари е особено важно, така че малките и средни предприятия да могат да се възползват ефективно от възможностите, които новите пазари по света предлагат.