По-добре да вдигаме заплатите, отколкото да сваляме цените, казва Лукан Луканов

24.02.2012

Lukan Lukanov

В началото на седмицата членовете на Съюз "Произведено в България" се срещнаха с премиера Бойко Борисов, за да обсъдят оцеляването на малкия и средния бизнес у нас. Предприемачите са заявили своята готовност да подкрепят управляващите за излизането на страната ни от кризата, споделили са и своите проблеми. Какво каза българският бизнес на министър-председателя и какво обеща Бойко Борисов, попитахме собственика на "Арома" Лукан Луканов, който е инициатор на срещата и на новото сдружение. Той разказа и защо е напуснал Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България (КРИБ), на която бе вицепрезидент.

- Г-н Луканов, какво обсъждахте на срещата на Съюз "Произведено в България" с премиера в понеделник?
- Отидохме не да молим премиера Бойко Борисов да се намеси срещу новия Закон за защита на конкуренцията в частта му срещу големите търговски вериги, а да му представим нашето виждане за това как може малкият и средният бизнес да помогне на правителството и на страната в сегашните трудни условия. И заедно да намерим по-лесно решенията, свързани със заетостта, възнагражденията, потреблението и бюджета. Върху страната ни и хората, които сме инвестирали в производствен бизнес, се стовари не само световната икономическа криза. Вижте какво стана с горивата. Като добавим и натискът от търговските вериги, които отнемат фактически цялата добавена стойност от предприятията, чиито стоки продават, се получава катастрофална ситуация. Говорихме за онова, върху което правителството може и трябва задължително да се съсредоточи. Ние изтъкнахме няколко посоки, в които може да се развива това сътрудничество. Освен необходимостта от промяна в Закона за защита на конкуренцията настояхме да се помисли и за организирането на базари и тържища, на които производителите биха могли директно да продават продуктите си без посредници. Пустеят бивши казарми, бивши земи на ТКЗС-та. Посочихме, че една от основните програми за европейско финансиране - "Конкурентоспособност", е доникъде. Усвояването около 2-3% е абсолютно недопустимо. В същото  време тези пари са крайно необходими на бизнеса. 
Бизнесът масово отказва да кандидатства по тази програма. Причина е изключителната бюрокрация. Ако навремето е имало условия за злоупотреби, сега махалото е в другата крайност. До такава степен са бюрократизирани процесите, че от Агенцията за малки и средни предприятия до управляващия орган - Министерството на икономиката и енергетиката, документите и отговорите пътуват с месеци, плащанията стават след години - безнадеждна работа! А европейските пари са почти единствената възможност по време на криза производството и технологиите да дръпнат напред. В същия негативен контекст може да се говори и за Агенцията за експортно застраховане, за административния натиск на контролните органи. По правило те посещават и притискат само "бели" предприятия, които и без това работят изцяло на светло. И не стъпват в "сивата", да не говорим за "черната" икономика. С една дума - искахме да представим на премиера вижданията на Съюз "Произведено в България" какво ние можем да дадем на държавата. Точно така му казахме: "Ние не сме дошли да искаме, а да дадем". И получихме от него пълно разбиране и подкрепа. И аз съм убеден, че и в парламента ще получим подкрепа. И то не само от управляващата партия, но и от опозицията. 

- Какви са предложенията ви за излизане от кризата?
- За това също говорихме с премиера. Поставихме проблема така: България трябва да определи дали ще бъде страната на ниските цени или страната на високите заплати. В наш общ интерес е не да намаляваме цените, а да увеличаваме заплатите. А с тези цени, с този натиск, тази възвръщаемост, която имат предприятията сега, ефектът е само един - освобождаване на хора, т.е. увеличаване на безработицата и никакъв шанс за ръст във възнагражденията. Не съм чул в Швеция или в Дания, където цените са неколкократно по-високи от нашите и дори от Европа, населението да протестира срещу това. Няма и да протестират, защото получават човешки възнаграждения. А ние влизаме в спирала, в един омагьосан кръг. Ето пример - натискът върху млекопроизводителите за ниски цени автоматично се прехвърля върху земеделските производители. Достигна се до куриозния случай изкупната цена за литър мляко да е колкото бутилка минерална вода в магазина. Да не говорим, че в Боровец и Банско например бутилката стига до 3,50-4 лева. 

- Какви цели си поставя Съюз "Произведено в България"? 
- Преди около година и половина основахме инициативния комитет "За честна търговия" по повод известните проблеми, които възникнаха с доставчиците и големите търговски вериги. Този комитет сега естествено се влива в Съюз "Произведено в България". Този съюз е известен не само с изложенията, които организира с голям успех, но и с популярността си сред потребителите. Той всъщност не е само за българските индустриалци, а и за всички, които инвестират и работят в България. Става въпрос за над 100 хил. все още действащи фирми. Ежедневно получаваме заявки за членство и още не е известен окончателният брой на членовете. Но всички малки и средни предприятия са добре дошли! Производството на стоки и услуги е гръбнакът на всяка икономика, а малкият и средният бизнес имат редица проблеми, които могат да намерят своите решения в сътрудничество с правителството. За нас беше много по-логично всички тези въпроси да се повдигнат от някоя от съществуващите работодателски организации.   

- Вие бяхте вицепрезидент на Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България (КРИБ). Защо излизате от сдружението?
- Аз и някои други мои колеги официално напуснахме КРИБ, защото той изневери на изконното начало, с което е създаден. Между другото в това няма нищо чудно, тъй като организацията на индустриалците вече обединява различни бизнеси с разнородни интереси, превърна се в елитен клуб. Там членуват и търговските вериги, и големи финансови и консултантски фирми, банковият и застрахователният бизнес, и това автоматично означава, че автентичните интереси на производствения бизнес много трудно биха могли да бъдат защитени от една такава работодателска организация. Те се превърнаха в организация, обединяваща крупния бизнес, който има съвсем различни интереси от останалите. И не остана място за тези, които всъщност са гръбнакът на всяка една национална икономика. Въпреки че имаме едни и същи интереси, когато става въпрос за условията за правене на бизнес в държавата. Решени сме да разширим полето на дейност на Съюз "Произведено в България", като предложим и на най-малките производители да се присъединят. В момента е модерно да се членува в работодателски организации, въпросът е в кои и дали е полезно.  И аз смятам, че ние намерихме формула, по която можем да бъдем полезни. 

- Смятате ли, че ще получите широка подкрепа за по-високи цени сега, когато кризата се завръща и никой не може да прогнозира какво ще се случи? Всички апелират за увеличаване на потреблението, а това не се случва с повишаване на цените. 
- Така е, не съм на различна позиция. В спора ни с търговските вериги цените са намесени дотолкова, доколкото настояваме да не отива цялата добавена стойност, печалбата от стоките при търговеца, а да остава повече и за производителя. 

- Искате да си поделите тежестта на кризата с търговците, а не производителят да плаща цялата сметка, така ли е? 
- Точно така, да е справедливо. А не търговците да имат гарантирана печалба, която им позволява да продължат да инвестират. В същото време производителите затварят предприятия. Това е целта на промените в закона за конкуренцията и единственият изход от този конфликт. Не може да има партньорство без взаимна изгода. А всички представители на големите търговски вериги у нас и тази година поискаха нови 5% отстъпка от цената. И то не като резултат от преговори за нови договори, а като уведомление пред свършен факт от позиция на силата! Трябва да се намери решение на този въпрос. А иначе колегите от търговските вериги са прави - да, в криза така се процедира. 

- Как във вашето предприятие "Арома" решавате сложната кризисна дилема "съкращения или намаляване на заплати"?
- За щастие козметиката е един от малкото сектори, които са по-слабо засегнати от кризата. В нашия сектор спадът е много по-малък - 1-2 % от пазара. За разлика от други, които за три години паднаха с над 30% и при които ситуацията е изключително тежка. Те правят каквото могат. Но когато говорим за оптимизация, това не касае само възнагражденията. Търговците от веригите например ни съветват, че трябва да ставаме по-ефективни и да се оптимизираме. Да, така е. Само че кризата продължава три години и каквото е могло да бъде оптимизирано, вече е оптимизирано. Ето, и този януари 50 хил. човека останаха на улицата. Това е пак в резултат на оптимизацията. Дотам водят всички проблеми, на които не се обръща достатъчно внимание. Процесът на безработицата надмина 11. Не искам да съм лош пророк, но според мен до края на годината ще достигне 20%. Казахме на премиера, че ще се спасяваме сами. Ако действащите 100 хил. фирми назначат по 1 човек, това са 100 хил. души, или 5% от заетите. Което е по-възможно от това големите индустриални предприятия да назначат 100 човека. 
Валерия Стойкова

« назад

ВРЪЗКИ
ПИШЕТЕ НИ